Sivut

perjantai 1. marraskuuta 2013

Viisi virhettä nettisivun suunnittelussa


Yleisimmät virheet ja kuinka vältät ne, kun suunnitelet asiakkaallesi nettisivustoa?

Monta kertaa kuvitellaan, että nettisivujen tekeminen on vain koodaamista tai jonkun kehittimen käyttämistä. Varsinaisessa työssä tarvitaan enemmänkin analyytikon kuin ohjelmoijan taitoja. Sillä sinä - suunnittelija - olet vastuussa sivujen käytettävyydestä, toiminnasta ja esteettisestä ulkoasusta. Uskallatko laittaa maineesi pantiksi?


Virhe 1. Käytä Flash animaatioita
Saattaa olla houkuttelevaa käyttää Flashiä, jotta saat visuaalisesti näyttävää sisältöä. Se kuitenkin alentaa merkittävästi sivuston suorituskykyä. Flash on tehty animaatioita varten, ei tekstiä, joten se ei ole hakukoneystävällinen.

Ratkaisu 1. Käytä HTML5 kieltä
HTML5 on hakukoneystävällinen, tehokas ja joustava kieli. Se on perinteisen HTML-kielen kehittyneempi versio. jota uudet selaimet tukevat.
Voit kokeilla sitä HTML5 testisivulla.


Virhe 2. Käytä epäselviä valikoita yhteystiedoissa
Sivustolla vierailijat haluavat tietää enemmän yrityksestä sivuston takana. Ja kuten hienosti sanotaan, kuinka voimme auttaa juuri Sinua?  Sivusto ei saa olla täynnä välilehtiä ja painikkeita, joissa pyydetään aloittamaan projekti, rekisteröimään yhteystiedot tai muuta vastaavaa. Kävijä ei pääse asiassaan eteenpäin, eikä löydä tietoja, mihin ottaa yhteyttä.

Ratkaisu 2. Käytä aina "Tietoja meistä" valikoissa
Sivustolla on aina oltava "Tietoja meistä" ja/tai "Ota yhteyttä" valikot etusivulla ja kaikilla alasivuilla. Laajemmilla sivustoilla tulee yhteystiedot ohjata asiasta tietävälle osastolle. Vierailijan tehtävä ei ole hakeaa oikeaa ihmistä.


Virhe 3. Epäjärjestystä jokapaikassa 
Sekalainen sivusto, jossa on ponnahdusikkunoita, räikeitä värejä ja vilkkuvia mainoksia. Sisältöä, millä ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa. Sellainen sivusto ei yksinkertaisesti kiinnosta ketään. Ei enää nykyaikana. Ehkä joskus netin alkuaikoina.

Ratkaisu 3. Pidä asiat yksinkertaisena
Käytä selkeää teemaa ja yksinkertaista grafiikkaa. Älä käytä liian monia väriä, fontteja ja kuvia. Pidä asian sisältö selkeänä ja kohdistettuna yritykseen. Tee tarvittaessa erillinen linkkisivu jokaiselle palvelulle, jota tarjoat. Silloin saat vierailijan viipymän sivustolla mahdollisimman pitkään.


Virhe 4. Tarpeettomat rekisteröinnit ja kyselyt
Sivustolla vierailijat eivä pidä siitä, että heidän täytyy ensimmäiseksi rekisteröityä, vastata kyselyyn tai täyttää ponnahdusikkunaan avautuva lomake. Nämä ovat yleisimmät syyt, mitkä ohjaavat liikenteen pois sivustolta. Vierailijat haluavat sen sijaan säilyttää kontrollin itsellään.

Ratkaisu 4. Täytetään lomake vain tarvittaessa.
Jos asia vaatii rekisteröitymistä tai kyselylomakkeen täyttämistä, niin pidä se yksinkertaisena. Tee lomakkeen täyttäminen helpoksi ja sijoita sen linkki oikeaan paikkaa sisällön yhteyteen. Muista vierailijan käynti ja ohjaa oikeaan paikkaan, kun hän saapuu uudelleen sivustolle.


Virhe 5. Väärät valinnat fonteissa, väreissä ja kuvissa
Muista koderyhmäsi. Jos käytät comic fonttia taloussivustolla, pinkkiä väriä miestenvaate sivustolla tai kopioit kuvia muilta sivuilta, niin tämä osoittaa huonoa suunnittelua ja ammattimaisuuden puutetta.

Ratkaisu 5. Selvitä tarkoitus
Opettele ymmärtämään asiakkaasi tuotteet, palvelut ja toimintaympäristö. Kysele paljon ja selvitä millaista teemaa, fontteja ja värimaailmaa he haluavat käyttää sivustollaan. Onko sivustolla riippuvuuttaa muuhun mainosmateriaaliin? Esitteisiin, mainoksiin?


Nettisivujen suunnittelu ei ole avaruustiedettä. Opettele perusasiat. Käytä tunnetta ja luovuutta tukemaan työtäsi. Jos ymmärrät, kuinka luoda tasapaino käytettävyyden, käyttöliittymän ja teknisen toimivuuden välille, on Sinulla hyvät mahdollisuudet tehdä asiakkaallesi toimivat nettisivut.

Helposti sanottu, kuin tehty? Minäkin teen samoja virheitä ja joskus asiakaan tahto on laki. Mutta mikään automaattinen nettisivupalvelu tai kuinka hyvä kotisivukehitin hyvänsä, ei korvaa ammattitaitoista suunnittelijaa. Tyttären poikakaverin tuttu saattaa hyvinkin tehdä sivut halvemmalla, mutta täyttävätkö ne sittenkään ne kolme vaatimusta? Puhumattakaan asiakkaan tarpeista.


Lähde: 5 Mistakes

1 kommentti:

  1. Asiaa! Teinhän itsekin opparinin erään organisaatioon sivuston käytettävyydestä

    VastaaPoista